
Anpassade gymnasieskolans nya reform ska följas upp
2013 genomfördes en reform inom anpassad gymnasieskola. Under våren 2015 ska Skolverket undersöka hur reformen tagits emot av skolhuvudmän och skolor. Bland annat ska man analysera och utvärdera vilka möjligheter och utmaningar som finns med den reformerade anpassade gymnasieskolan. I och med denna reform anpassades bestämmelser för anpassad gymnasieskola till stor del efter bestämmelserna för GY2011, reformerna för gymnasieskolan 2011. Det skapades nya styrdokument för samtliga dokument:
- läroplan
- programmål
- ämnesplaner
- ämnesområdesplaner
Reformens syfte var bland annat att skapa en tydligare struktur för den anpassade gymnasieskolan, att öka likvärdigheten och att ge eleverna bättre förutsättningar för val av utbildning. Framförallt ville man göra eleverna bättre förberedda för livet efter gymnasiet.
En första avstämning av reformens konsekvenser
Anna Mannikoff, som är projektledare för studien ser uppföljningen av reformen som en första avstämning för att på ett tidigt stadium få kunskap om hur reformen genomförs i verksamheterna. På så vis underlättas arbetet för beslutsfattare, staten, kommunen och skolorna, menar Anna Mannikoff.
Samlar in svar från rektorer i hela landet
Undersökningen kommer genomföras genom en enkät bland alla rektorer i anpassad gymnasieskola, intervjuer i ett antal kommuner och genom att sammanställa den statistik som finns om anpassad gymnasieskola.
Rapporten som genomförs under våren ska belysa den anpassade gymnasieskolan och ge en samlad bild av reformen och dess konsekvenser. Det blir en unik analys i och med att Skolverket sammanställer röster från landets alla anpassade gymnasieskolor.
Rapporten kommer att publiceras på Skolverkets webbplats den 15 december 2015.
Källa: Skolverket