Plats:
Gör en intresseanmälan

Arlandagymnasiet anpassad gymnasieskola

Lärare som sitter med elev i klassrum.

En liten skola som gör stor skillnad. Arlandagymnasiet har både nationella program och individuella program. De nationella programmen är främst inriktade på yrkesförberedelser.

Om skolan i korthet

Arlanda anpassade gymnasieskola är skolan för dig som utvecklas så långt som möjligt. Målet är att alla elever gå ut med en god allmänbildning och goda yrkeskunskaper. Studierna på Arlanda anpassade gymnasieskola ska också ge dig som elev en god grund för vuxenlivet med kunskaper om samhället, fritid och boende.

En liten skola i den stora skolan

Arlanda anpassade gymnasieskola är inkluderad i en stor skola. Det är en fördel då eleverna från ordinarie gymnasium och anpassad gymnasieskola träffar varandra under helt naturliga former. Man fikar i skolans gemensamma cafeteria och äter i skolmatsalen. Skolans inkluderingstanke bygger på möten, respekt och allas lika värde, och individens rätt till stöd, hjälp och integritet.

Lokaler och omgivning

Arlanda anpassade gymnasieskola har specialanpassade lokaler. Här finns upplevelserum och möjlighet till avskildhet men också tillgång till hela Arlandagymnasiet.

På gångavstånd från skolan finns det nybyggda Midgårdsbadet. Hit går vi på Arlanda anpassade gymnasieskola för att bada och träna. I anslutning till skolan ligger Vikingahallen, där finns stora möjligheter att leka, spela och träna i stora utrymmen.

Upplevelser som stärker självförtroendet

Eleverna i det individuella programmet åker på utflykter både i närområdet och till de närmaste städerna Uppsala och Stockholm. Som elev på individuella programmet får du flera gånger per termin åka och rida. Skolan samarbetar också med Kulturskolan. Där har du sång, dans och drama på schemat. Målet med utbildningen är att du ska få uppleva så mycket som möjligt och få en positiv syn på dina möjligheter.

Hög personaltäthet

På Arlanda anpassade gymnasieskola är det hög personaltäthet med en lärare och flera assistenter i varje klassrum. Personalens uppgift är att stötta eleverna med det som de behöver hjälp med utifrån deras individuella behov i klassrummet och under hela skoldagen. All personal på skolan arbetar målinriktat utifrån skolans likabehandlingsplan och olika trygghetsinsatser som skolans elever har fått vara med och tycka till om.

Individuella program

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Arlandagymnasiet anpassad gymnasieskola.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Här nedanför ser du recensioner av skolan. Du kan skriva en egen recension genom att klicka på knappen.

Hitta till skolan

Vikingavägen 2