Individuella programmet

Botkyrka
3 Elever/pedagog

Individuella programmet på S:t Botvids gymnasiesärskola

Individuella programmet på S:t Botvids gymnasiesärskolaEn utbildning anpassad efter dig

För dig som inte kan följa ett nationellt program finns de individuella programmen. S:t Botvids gymnasiesärskola har flera olika grupper på individuellt program.

På de individuella programmet blandas teoretiska och praktiska ämnen. Ofta läser man dessa ämnesövergripande. En stor del av utbildningen består av estetiska ämnen. Ämnesområden på utbildningen är:

• hem och konsumentkunskap
  • idrott och hälsa
  • estetisk verksamhet
  • natur och miljö
  • individ och samhälle
  • språk och kommunikation

Du kan läsa de ämnen som passar dina förutsättningar bäst. Det går också att kombinera med ämnen från nationella program, till exempel engelska.

På de individuella programmen får du också göra studiebesök och få kontakter med närsamhället. Du kan också få göra praktik, ifall det passar dina behov, önskemål och förutsättningar. Då kan du exempelvis få hjälpa till på ett företag eller inom den dagliga verksamheten. Praktiken anpassas efter varje elev.

ARBETE ELLER UTBILDNING EFTER AVSLUTAD GYMNASIESÄRSKOLA?

Vad som händer efter skolan beror på dina behov och vad du själv vill och kan göra. Tillsammans med Arbetsförmedlingen, Daglig verksamhet, LSS och Försäkringskassan planerar skolan vad du ska göra efter dina fyra studieår. Om du vill fortsätta studera finns det olika Lärvux eller Folkhögskola som kan passa dina behov.

Läs mer om S:t Botvids gymnasiesärskola

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om Individuella programmet så kommer skolan att kontakta dig.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Skolrecensioner

Kontaktuppgifter till S:t Botvids gymnasiesärskola