Vart kan man vända sig efter studenten när man gått gymnasiesär? - Forum

2018-06-04 13:00   Maria

Hej jag fick diagnosen lätt utvecklingsstörning när jag gick i 4an och blev då placerad på särskola. Har gått ut gymnasiesärskolan och även gjort en ny utredning på vuxenpsyk och den visade att jag inte längre har lätt utvecklingsstörning. Jag undrar vart man kan vända sig för att få hjälp med jobb utbildning och så? Jag är en väldigt aktiv tjej som gillar att göra saker och det jag känner är att jag vill oxå kunna vara en del av samhället och kunna jobba eller gå den utbildning jag vill. Jag mår inte bra av att bara gå hemma på dagarna, blir lätt deprimerad och känner mig värdelös. Min dröm jag hade innan jag började på gymnasiesär var att kunna jobba med djur som tex veterinärassistent eller djuraffär. Jag behöver verkligen hjälp vart man kan vända sig o så . Tacksam för svar.


RE: Vart kan man vända sig efter studenten när man gått gymnasiesär?
2018-06-04 12:05   Petra Öster

Hej,

Vad roligt att du vill jobba me djur! Det bästa är om du kan fråga på ett ställe du vill jobba, hos en djuraffär eller veterinärmottagning om vad de kräver av sina anställda. När du vet det så kan du gå vidare. Du borde kunna studera det du behöver på Komvux/vuxenutbildning så ta kontakt med dem i din kommun. De kan hjälpa dig att lägga upp en studieplan och med att veta på vilken nivå du behöver börja. 

Lycka till! /Petra,SYV


RE: Va man vända sig efter studentenJah kä när man gått gymna
2022-08-15 15:23   johanna

Hej! såg att du skrev detta under 2018 men är i ungifär i samma situation som du var i just nu, hur gick det för dig?