Jobba på tryckeri - Forum

2016-04-04 10:09   Pappa Anders
Testar att skriva en fråga här.. min dotter vill gärna jobba på tryckeriet vi har här i stan hon går i särskola nu och tycker att det är kul, men vill ha en praktisk utbildning när hon börjar på gymnasiet. Hur ska an tänka där, med program? vilket program ska hon välja för att ha en chans att få in en fot på tryckeriet? Jag har lite kontakter så kanske kan hjälpa henne att komma in på praktik eller liknande, men vet inte om det är så det går till? eller om skolan har ett visst antal praktikplatser som man får välja på. Tacksam för hjälp om någon kan bistå. Anders

RE: Jobba på tryckeri
2016-04-05 14:14   Anders, SYV

Hej Anders,
Alla program på gymnasiesärskolan är yrkesförberedande vilket innebär att de har som huvudsakligt fokus att förbereda eleven för att bli en del av arbetslivet efter examen. I detta ingår att utbildningen innehåller många praktiska moment, t.ex. minst 22 veckors arbetsplatsförlagt lärande om hon inte läser som lärling då minst hälften av utbildningen sker på distans.
Exakt vilket program som passar bäst för att ha möjlighet att arbeta på tryckeriet är inte helt givet. Jag skulle kunna rekommendera hantverk och produktion. Se länken här

Men om du verkligen vill ha det bästa tipset skulle jag rekommendera att du vänder dig till den skola din dotter vill söka till och fråga studie- och vägledare där eller lärare som kan besvara frågan med mer träffsäkerhet.

Angående frågan om praktikplats kan det skilja sig mellan olika skolor hur de har det om de redan har platser eller inte. Prata gärna med skolan inför din dotter söker dit eller i samband med att hon kommer in så kan ni diskutera om de behöver platserna och om de tycker att det passar eller inte.

Hoppas ni får nytta av svaren och återkom gärna om ni har fler funderingar // Anders, SYV.